Det absolut säkraste vårtecknet har siktats på flera platser i landet – sandupptagningsbilen! Det är med andra ord hög tid att börja förbereda sig på allvar för Vätternrundan. Är det din första Vätternrunda så misstänker jag att det antagligen finns 1000 tankar och frågor som snurrar i huvudet. Låt oss hjälpa dig lite på traven!

Vad ska ska jag köpa för cykel?
Aero, komfort, endurance, tempo – det finns en cykel för alla typer av racercyklister. Det som skiljer de olika typer av cyklar är framförallt sittställningen. Ju längre framåtlutad du är på cykeln, desto mer kraft i benen får du men sittställningen blir också mycket mer obekväm och jobbig för din kropp.

Den typ av cykel vi rekommenderar för dig som är motionär och som kanske gör din allra första Vätternrunda är något som vi kallar komfortracer. En cykel med lite snällare geometri som du kan sitta relativt bekvämt på under en längre tid Komfortracern känns inte allt för framåtlutad men är fortfarande lätt och kvick. Exempel på en riktigt komfortabel racer är Bianchis Intrepida, en kolfiberhoj som bland andra Team Rynkeby använder när de cyklar från Lund till Paris. En annan som vi kan rekommendera är Crescent Maxa som också den är en lätt och trevlig kolfibercykel med fina Shimano Tiagra-komponenter och en alldeles lagom prislapp! Varför ska man välja kolfiber? Ska strax förklara! Först lite andra typer av cyklar.

För dig som vill ha en cykel som är lite mer allsidig än racern så finns det två alternativ. Gravelbike eller cyclocross. En gravelbike som i princip är en racer – fast lite mer praktisk. Racerns smala och tunna däck är inte superroliga att rulla med när det ligger grus på vägarna. Man får bland annat väldigt lätt punktering. Köper du en gravelbike så får du en cykel som fortfarande har de snabba egenskaperna hos en racer men där däcken är lite grövre och där gaffeln oftast är anpassad för stagskärm. Vill du ha den mer snabbrullad – till exempel under Vätternrundan, då byter du bara till ett smalare däck.

En cyklocross är ungefär som en gravel fast ännu lite grövre. Är det så att du cyklar på stigar i skogen ibland eller helt enkelt ha en cykel som verkligen tål lite stryk. Då är det här cykeln för dig!

Vad är det för skillnad på olika växlar?
Ja, här går det att bli hur nördig som helst. Enkelt kan man väl säga att en dyrare växelgrupp är mer exakt, distinkt och växlar även snabbare. En dyrare växelgrupp är också lättare rent viktmässigt. Idag kan du också välja att få elektroniska växlar vilket ger ytterligare en nivå av kvickhet. Elektroniska växlar är också mer underhållsfria eftersom det inte finns några vajrar som kan töjas ut. De är också lite enklare att göra justeringar på själv.

Aluminium eller kolfiber?
Det är en fråga om vikt, likväl som komfort. Kolfiber är nämligen inte bara lättare, det är också mer komfortabelt att sitta på under längre tid eftersom materialet inte är lika styvt som aluminiumet och därför dämpar vibrationerna från vägen. Vibrationerna bidrar till att du blir trött i kroppen när du cyklar vilket såklart inte är önskvärt under långa turer. Aluminiumcyklar har ofta kolfiber i framgaffeln fram av just den anledningen.

Det bästa du kan göra är att komma in till oss för mer hjälp i ditt val av racekompis!