Våren är här och det är dags att dra fram cykeln igen efter vinterdvalan. Antagligen upptäcker du att det helt plötsligt inte finns någon luft i däcken. Kanske är det också så att växlarna helt sonika har slutat att fungera. Så, vad gör du? Jaa, det enklaste är ju såklart att komma till oss. Men det finns faktiskt några enkla små tips om vad du kan göra året runt för att hålla servicekostnaderna nere. 

Del 1.
Det absolut bästa och enklaste skötselråd jag kan ge dig är att spola av cykeln då och då. Har du utanpåliggande växlar (generellt fler växlar än åtta) är det här rådet speciellt superbra. Både för din cykel men framförallt för din plånbok. En tvätt då och då som koncentreras kring växel, kassett, kedja och vevparti kan nämligen reducera servicekostnaderna markant för dig.

Många växlar? Love thy drivlina!
Den här årstiden är ju lite klurig i och med att det är dammigt och blött på vägarna på samma gång. Dammet fastnar på cykelns kedja som sedan drar med gruset och dammet runt, runt bland kuggar och drev tills de är alldeles nötta och trötta. Helt plötsligt vägrar cykeln att växla. När det här händer har slitaget gått för långt och du kommer med största sannolikhet behöva byta ut både kassett, kedja och klingor på vevpartiet. En historia som kan kosta ett par tusen kronor. Svintråkigt, eller hur! Så, vad kan du göra för att skjuta upp den här tråkiga uppgiften så långt som möjligt? Enkelt – ge lite kärlek till din drivlina!  

Hur? 
Jo, någon gång i månaden är det bra om du tar dig tid att skrubba rent kedjan med en borste. Använd dig också av någon form av avfettning för att bli av med gammal olja och smuts. Du kan också använda dig av en fiffig mojäng vid namn kedjetvätt som du häller i vatten och avfettare i (bild behövs!). 

När kedjan är ren, ta en trasa och torka rent den ordentligt innan du lägger på ny olja. Tänk på att du inte ska dränka kedjan, för mycket olja resulterar exakt motsatt effekt än det vi vill. Alltså en kedja som drar åt sig smuts snabbare än du kan säga Shimano. Droppa på olja och använd en trasa för att dra ut den jämnt runt kedjan. Du ska känna att det är olja på kedjan men den ska vara lätt fuktig snarare än kladdig. 

Tänk på att det finns olika oljor för olika förhållanden. Generellt kan man säga att det finns en lite tjockare olja för vår/vinter/höst som är aningens kladdigare för att sitta fast bättre och en tunnare för de tunna månaderna som är riktigt dammiga. Köp en bra olja så sitter den längre och är drygare!

När du har tid, tvätta hela cykeln. Tänk på att alltid skölja (undvik högtryckstvätt eller använd den med försiktighet!) cykeln innan du gör något annat så att grus som kan skada ramen och lacken försvinner innan du börjar gnugga med svampar och trasor. Använd dig av ett miljövänligt schampo eller såpa för att få cykeln helt ren. Ta gärna loss hjulen för att komma åt de riktigt trixiga ställena. När du har sköljt av allt, torka ordentligt så att vattnet inte tar sig in på dumma ställen som torkar ut känsliga delar i nav och annat på cykeln. 

PROTIP!!! Köp en kedjemätare för att kunna mäta kedjans slitage. Byter du den slita kedjan i tid (vilket är superlätt och något du kan göra helt själv!) så slits inte klingor och drev lika fort!