Rätt underhåll av cykeln är viktigt för att den ska vara säker och hålla länge. När hösten och vintern kommer ökar slitaget på den, med smuts, modd och framför allt salt. Du behöver ge din cykel lite omtanke och en service då och då för att den ska hålla länge. Hur ofta beror på hur du använder din cykel. En cykel som regelbundet används behöver också regelbundet underhåll. Står cykeln utomhus behöver den olja på kedja och drivlina lite oftare. Står den i garage eller under tak och används i torrt väder behövs det inte så ofta. Här kommer några tips från våra cykelexperter:

 

TVÄTTA REGELBUNDET

Att regelbundet tvätta cykeln med tvål och vatten är viktigt. Att smörja drivlinan (kedja, vevparti och kassett) är viktigt. En elcykel med en rostig kedja kan ge upp mot 10% lägre räckvidd.

Det kan vara lite bökigt att dra fram trädgårdsslangen (om man ens har tillgång till det), men då kan en idé istället vara att skaffa sig en blomspruta som man fyller med vatten och pumpar upp tryck i. Med den kan du enkelt skölja av cykeln och kommer åt överallt. Det du inte ska använda när du tvättar din cykel är en högtryckstvätt. Då finns risken att smuts och vatten trycks in i lagren som skadar och skapar rost.

En trasa med lite olja på som du torkar av eker, nav och bultar ger också ett bra skydd mot rost. En tvättad cykel motstår uv-strålning, vägsalt och nederbörd betydligt bättre än en smutsig cykel.  

Ett intervall på var 2-3 vecka är bra och du använder cykeln flera gånger i veckan. Är du en mycket flitig cyklist behövs kanske en tvätt så ofta som varje vecka.

 

SMÖRJ EFTER TVÄTT

Smörj kedja och kassett efter varje tvätt. En rostig kedja skapar kraftig friktion. Kedjan slits betydligt snabbare och friktionen kan påverka räckvidden för en elcykel med upp mot 10%.

Du kan använda ett smörjmedel avsedd för kedjor. Det finns tjocka och tunna oljor. En tunn olja kommer in över allt och smörjer djupt men behövs appliceras oftare. lägg olja på alla kedjans länkar och torka sedan av med en trasa.

Cyklar du varje dag är det lämpligt att kolla kedjan ett par gånger i veckan och smörja upp vid behov. Har du cyklat i regn kan du med fördel torka av kedjan och smörja upp den. En ren och smord kedja har mer än dubbelt så lång livslängd som en torr kedja. På marknaden finns många bra tvätt och smörjmedel. Teflonolja eller universal kedjeolja från TEC Bikecare serie är bra exempel.

Smörj kedjan med lätt tryck på sprayburken ett snabbt bakåt varv med vevarmarna (för nav växlade cyklar kan man ställa cykeln upp och ner och trampa normalt). Torka sedan av kedjan lätt med en trasa. Då smörjer du kedjans länkar samtidigt som dur tar bort överflödig olja som fungerar som "smutsmagnet".

 

PUMPADE DÄCK 

Kontrollera lufttrycket i däcken. Dåligt lufttryck orsakar sprickor i sidan på däcket, ger ett betydligt högre slitage samt påverkar räckvidden på t.ex en elcykel med så mycket som 5-15%. 

På däcken brukar det stå max och min-tryck. Generellt gäller:

Barn/junior        2,0 bar                30 PSI

Classic/City      2,5–3,0 bar         35 – 45 PSI

Mtb                   2,0–3,0 bar         30 – 45 PSI

Sport                3,0 – 4,0 bar  ¨    45 – 60 PSI

Racer               6,0 – 8,0 bar       90 – 120 PSI

 

LÄMNA IN PÅ SERVICE REGELBUNDET

Vi brukar rekommendera en service av cykeln minst 1 gång om året om du använder cykeln regelbundet och cyklar 5-8 mil i veckan. Om du cyklar längre så är ett riktmärke att serva cykeln var 350-500 mil beroende på användning, väder underhåll och slitage. Eget underhåll med tvätt och olja förlänger sträckan cykeln kan användas mellan service. Det är också viktigt att lämna in cykeln till en tekniker om man märker ändringar i cykeln beteende så som att den känns "mjuk" eller " slö". Det kan vara en indikation på att service behövs. 

BYT DELAR SOM SLITS

Du får räkna med att delar som utsätts för hårt slitage som drivlina (kedja/kassett) och däck behöver bytas ut vid jämna mellanrum. Däck, kedja och kassett är delar som slits mest på en cykel. Däck slits olika beroende på cykeltyp, vikt, underlag och väder. En citycykel eller en elcykel har oftast tjockare lager av gummi i slitytan och håller normalt 300-700 mil.

Bakdäck slits mer (25-30%) än framdäck beroende på att vikten ligger mer på bakdäcket när man sitter på cykeln. Är mönstret i däcket helt borta kan man utgå från att däcket bör bytas. Ett slitet däck är dessutom betydligt mer utsatt för punktering. 

En rostig kedja slits ut 3-4 gånger snabbare än en ren och oljad kedja. Kedjan byter man ut oftare än kassetten. En kedja behöver bytas efter 250-400 mil. 2 kedjor på en kassett normalt beroende på hur man cyklar. Växlar man ofta kommer kassetten att hålla längre. Kör man elcykel och inte växlar alls kommer kassett/drev också slitas onödigt snabbt Skivbromsklossar slits betydligt snabbare om man inte tvättar sin cykel. Sand och grus som lägger sig mellan klossarna fungerar som slipmedel. 

SERVICESCHEMA

Efter 3 månader

Cykeln är ju ganska ny efter 3 månader. Det som händer med en ny cykel som tas i bruk är att skruvar, eker, däck, vajrar etc. börjar röra sig och "sätta sig". Därför vill teknikern som behandlar din cykel kontrollera alla skruvar, eker etc. och efterdra det som behövs. Har du en elcykel så görs även en översyn av elsystemet och dess komponenter.

Årlig service

Nu kontrolleras hela cykeln. Drivlina, däck, eker, bultar och vevlager bl.a. Även motorn i en elcykel kontrolleras och smörjs upp. Alla slitdelar kontrolleras noga och byts eventuellt ut. Programvara i elcyklar uppdateras också vid behov. 

Har du en elcykel. Läs mer om service och de olika serviceintervallerna i vårt garantiserviceprogram cykELkärlek